Наши партнеры

Menu



Hold styr på klubbens regnskab

Andet fodbold

At drive en fodboldklub kræver meget mere end spillere, trænere og fodboldbaner. For at det hele kan løbe rundt, er man nødt til at både tjene og bruge penge på foreningen, og når der er en del indtægter og udgifter at tage hensyn til, er det som fodboldklub vigtigt at have styr på sit foreningsregnskab.

Få nogle frivillige med ombord

Før der skal styr på regnskab, budget og alt det andet, der har med fodboldklubbens økonomi at gøre, skal man i klubben finde nogen, der kan og har lyst til at stå for det. Det er en opgave, der er oplagt at give til bestyrelsen og kassereren. I frivillige foreninger lyder kasserens opgaver typisk på at sørge for at betale regninger, administrere budgetter og udarbejde budgetter og regnskaber. Det er også kassererens opgave at opkræve kontingenter og betale diverse regninger.

I en lokal fodboldklub er alt fra bestyrelsen til trænerne oftest frivillige, og derfor er det oplagt også at finde kassereren blandt disse. Det kan for eksempel være en af medlemmerne fra bestyrelsen, så vedkommende allerede har styr på alt papirarbejdet i foreningen på forhånd, eller det kan være en udefra. Det vigtigste er blot, at der er et godt samarbejde mellem bestyrelsen og kassereren, og at kassereren har overskud til at kunne danne sig et godt overblik over alt, der har med klubbens regnskaber at gøre. På den måde bliver det hele forhåbentlig udarbejdet rigtigt.

Udarbejd et budget

I enhver fodboldklub er det yderst vigtigt at have styr på budgettet. Budgettet er en estimeret oversigt over de udgifter og indtægter, klubben forventer at have i løbet af en periode. Denne periode er typisk et regnskabsår, men kan også være selve fodboldsæsonen. For at lave et budget, skal man kende til samtlige indtægter og udgifter for foreningen.

Her kan man for eksempel tage udgangspunkt i de arrangementer og aktiviteter, der skal afholdes i løbet af den periode budgettet dækker over. Andre udgifter kan være transport, leje af de nødvendige lokaler og fodboldbaner samt eventuelle lønninger, hvis der ikke er tale om en klub, hvor alle arbejder frivilligt. Nogle af de indtægter, der skal holdes styr på, er blandt andet kontingent fra medlemmerne samt tilskud fra fonde eller sponsorater.

At få styr på budgettet er typisk et samarbejde mellem bestyrelsen og kassereren i fodboldklubben, og da der er meget at få styr på, bør det være på plads i god tid, og før året går i gang.

Hav årsregnskabet på plads

Når budgettet er kommet på plads, skulle man gerne være klar og godt forberedt på den kommende sæson, men i slutningen af sæsonen skal man igen i gang med at kigge på fodboldklubbens økonomi. Årsregnskabet, som er en rapport over de økonomiske aktiviteter i foreningen i løbet af året, skal nemlig på plads. Formålet med årsregnskabet er at både jer i bestyrelsen og foreningens medlemmer kan danne sig et overblik over, hvordan fodboldklubbens økonomiske situation ser ud.

Årsregnskabet er også vigtigt at have med sig, når man skal søge eventuelle tilskud fra det offentlige og/eller fonde eller lave aftaler med sponsorer. Her kræves det nemlig typisk, at I skal kunne fremvise, at der er styr på foreningens økonomi, så det for tilskudsgiverne kan betale sig at indgå i en aftale med netop jeres forening.

Medmindre foreningen er skatte- eller momspligtig, er der ingen krav om, at det bliver lavet et udførligt årsregnskab, men hvis ikke for eventuelle tilskudsgiveres skyld, så er det rart for bestyrelsen at have et overblik over, hvordan det står til med økonomien og foreningsregnskabet i fodboldklubben.



Kommentér



Top-menu
Menu