Menu

Anmeldelse: Arnesen – Fra gavflab til fodboldboss

Udgivelsesår: 2008

Forlag: Gyldendal

Antal sider: 286

KØB BOGEN HER

Arnesen – Fra gavflab til fodboldboss er fortællingen om den tidligere professionelle danske fodboldspiller, Frank Arnesen, der i dag fungerer som chef for talentudviklingen i Chelsea FC. Biografien er ikke lavet i samarbejde med Arnesen selv, da denne ikke har ønsket at medvirke, men er skabt på baggrund af kilder fra danske og udenlandske medier, samt interviews med en række højtplacerede personer i fodboldverdenen, der har været tæt på Frank Arnesen.

Historien om en af Danmarks igennem tiden mest populære skikkelser i fodboldverdenen er lettilgængelig og illustreret med en lang række billeder. Men forfatter Ole Sønnichsen viser manglende omhu for detaljen, når han gør en af Frank Arnesens holdkammerater i Ajax Amsterdam til verdensmester med Holland ved VM i Argentina i 1978. Ved dette mesterskab tabte Holland finalen.

Frank Arnesen spillede sig i løbet af sin aktive karriere ind i hjerterne hos mange danskere ved, udover altid at give alt hvad han kunne i kampene, altid at være bredsmilende og klar med en kommentar, når der skulle gives interviews til aviser, radio og tv. Han var en del af det succesfulde dynamithold i 1980’erne, og manden, der sang for på den legendariske VM-sang Re-Sepp-Ten.

Derudover formåede Arnesen at veksle en professionel karriere på banen til en international toppost i fodboldbranchen. Først med sine mange år i PSV Eindhoven på forskellige poster og siden en kort periode i engelske Tottenham Hotspur, hvorefter han blev kapret af ærkerivalen Chelsea FC, hvor han på papiret fungerer som chef for talentudviklingen, men ifølge de engelske medier har en del mere at skulle have sagt. Arnesen er således den mest magtfulde dansker i international fodbold i dag.

Ole Sønnichsen forsøger med historien at finde frem til, hvorfor og hvordan Frank Arnesen gik fra en bredsmilende mand, som gerne stillede frem i pressen, til en mand, som det er meget svært at få en kommentar fra. Historien starter helt fra begyndelsen med tiden i Fremad Amager og går helt frem til i dag, hvor han er ansat i den engelske storklub Chelsea FC.

KØB BOGEN HER

Udsnit fra bogen – Fra kapitlet Kontrasternes mand:

”Den elegante wing nåede på grund af skader ikke mere end 52 landskampe, men det var rigeligt til at tilspille sig heltestatus på hjemmebanen i Idrætsparken. Her gjaldede Aaar-neee-seeen, Aaar-neee-seeen ofte ned over grønsværen, når han kreativt satte spillet i scene. Han lagde endda en ekstra alen eller to til sin enorme popularitet, da Arnesen gik i pladestudiet og sang for på den nu legendariske VM-sang Re-Sepp-Ten.

Den er stadigvæk en af de mest solgte, danske singleplader nogensinde. Og manuskriptet kunne næsten ikke være skrevet mere dramatisk, da han i juni 1988 humpede ind på banen til landskampen mod Tjekkoslovakiet med benet i gips og sagde farvel og tak efter en flot landsholdskarriere ved at synge EM-sangen En for Alle foran 23.700 begejstrede tilskuere.”

Samlet vurdering:

KØB BOGEN HER

Bogen er anmeldt af Pernille Nielsen